marți, 16 decembrie 2014

Casa cu două balcoane-Ion Pribeagu


Pe strada Toamnei unde, 
Pomii-şi scuturau povara, 
Locuia o cuconiţă 
Blondă şi frumoasă -Clara! 

Avea trup de crin şi gura 
Roşie ca o muşcată;
Sânii – două crizanteme 
Şi…era şi măritată! 

Soţul ei – Avram Barbulea – 
Voiajor prin toată ţara, 
Pleca luni de dimineaţă 
Şi venea sâmbătă seara.

Astfel că, în alte zile, 
Clara dulce, drăgăstoasă 
Marţi şi joi – să se distreze – 
Mă primea pe mine-n casă.

Îi citeam poeme, versuri, 
Mă-mbătam de glasul ei, 
Ne spuneam poveşti, şi-n urmă 
Petreceam ca de-obicei. 

Casa-n care dragei mele
Îi fusese scris să şadă, 
Avea dou-apartamente 
Cu balcoanele spre stradă.

Jos în gang, urcai o scară 
Care-aşa – din construire – 
Nu avea altă intrare, 
Nu avea altă ieşire. 

Iar alături, stătea Sprinţa 
Cu bărbatul – Haim Nane, 
Care-avea tot astfel casa 
Şi tot astfel de balcoane.

Nimeni, nimeni; numai scara 
Luminată de un bec. 
Mă ştia când vin la Clara, 
Mai ales ştia când plec. 

Vremea-şi împletea cununa, 
Şi destinul priveghea 
Să gustăm din fericirea 
Dragostei – şi eu şi ea! 

Da-ntr-o noapte violentă, 
Când cu draga mă.distram 
Se-auziră paşi pe scară, 
Şi ea-mi spune: – Vine-Avram! 

Mă îmbrac în fugă, fulger, 
Vinovat ca un borfaş 
Şi deschid în grabă uşa 
Şi-mi dau drumu-n balconaş.

Doamne, Tu, care scăpat-ai 
De la jertfă pe Isac, 
Fă şi-acuma o minune 
Şi mă-nvaţă ce să fac? 

Şi precaut, fără voie, 
Instinctiv, eu fac un salt 
Şi-ntr-o clipă sunt alături, 
În balconul celălalt. 

Situaţia e gravă; 
Simt în creier un ciclon! 
Ce mă fac dacă vecinul 
Mă găseşte în balcon?!

Să sar jos, cu neputinţă! 
Trotuarul e departe, 
Simt în cerebel o luptă 
Şi pe viaţă, şi pe moarte! 

Şi de-odată se deschide 
Uşa-ntr-un moment fatal, 
Şi-n chenarul ei apare… 
Soţul Clarei, personal! 

Eu îngheţ şi gura-mi mută 
Nici o şoaptă nu îndrugă! 
Şi ridic în semn de spaimă 
Braţele, în semn de rugă… 

Pe când el, văzându-mi halul, 
Ca să-mi cruţe umilinţa, 
A dedus fără-ndoială 
Că am fost surprins la Sprinţa. 

Şi înţelegând din semne 
Că-i cer mila ca un prost, 
Mi-a dat mâna să sar iarăşi 
În balconu-n care-am fost! 

A deschis cu grijă uşa,
Nici un zvon să n-o alarme 
Şi, cu patos i-a spus Clarei, 
Care se făcea că doarme:

- Nu ţi-am spus eu, Clara dragă, 
Cum că Sprinţa-i o stricată? 
Uite de-unde are blana – 
Skong – cu care-i îmbrăcată! 

Vino-ncoa, poete dragă, 
Şi îţi jur pe Dumnezeu 
Că n-o să ne ştie nimeni. 
Nici soţia, nici chiar eu! 

M-a condus de mână vesel, 
Iară eu priveam cuminte, 
Trupul Clarei strâns în braţe 
Cu o oră înainte. 

Şi când m-am văzut în stradă 
M-am rugat, c-aşa mi-e firea, 
Să trăiască arhitectul 
Care-a construit clădirea! 

Fiindcă ce făceam eu dacă 
Mă păştea un ghinion, 
Şi această casa-a Clarei 
Avea numai un balcon?!

Un comentariu: