duminică, 27 aprilie 2014

Lina Cătălina de Ion Creangă


În sus,
Pe Mureș în sus,
Este-o casă naltă.
Da-n ea cine șede?
Domnul Jomnai craiu
Și cu Jecmăneasă,
Cinstita crăiasă,
La masă ședeau.
Dar cu pahar cin' le da ?
Lina Cătălină,
Floare din grădină,
Fată de română,
Albă ca o zână,
De român bogat,
Tot din Țarigrad,
Cu paharul da.
Domnul Jemnai craiu
Paharul lua,
De mân-o strângea.
Dară Jecmăneasă,
Cinstita crăiasă,
Ea, că mi-și vedea,
Nimic nu zicea,
Masa ridica.
Domnul Jemnai craiu
Pe Lina chema,
Din gură-i grăia:
„Lino Cătălină,
Floare din grădină,
Fată de română,
Albă ca o zână,
De român bogat,
Tot din Țarigrad,
Du-te de-mi așterne,
Tot în cea grădină,
În cap de răzor,
În miros de flori”.
Lina se ducea
Și mi-i așternea,
Unde-i poroncea.
El vesel mergea
Și mi se culca.
Dară Jecmăneasă,
Cinstita crăiasă,
Vezeteu chema
Și mi-i poroncea,
Caii să mi-i puie,
Telegarii iuți,
Iuții ca zmeii,
Negri ca corbii.
Apoi de îndată
Pe Lina chema,
În bute-o punea
Și cu ea pleca
În sus,
Pe Mureș în sus,
La „Lacul Rotund”,
Care n-are fund.
Și dac-ajungea,
Pe ea jos c-o da,
Pietre aduna
Și-n roche-i cosea,
Brânci în apă-i da,
Lina se-neca.
Doamna Jecmăneasă,
Cinstita crăiasă,
Acasă venea
Și mi se culca.
În vărsat de zori,
În miros de flori,
Domnul Jemnai craiu,
El se deștepta;
Pe Lina chema:
„Lino Cătălină,
Floare din grădină,
Fată de română,
Albă ca o zână,
Adă-mi năstrapa,
Ca să-mi spăl fața” !
Lina nu răspunde,
Că n-are de unde.
El că mi-a striga,
Și nu răspundea.
Dar o țigăncușă
La dânsul ieșea,
Din gură-i grăia:
„Doamne, Jemnai craiu,
Lina nu răspunde,
Că n-are de unde !”,
El dac-auzea,
Iute, se scula,
Degrab' se-mbrăca,
Robii și-i strângea,
La chin îi punea.
Dar o țigăncușă,
Ea că răspundea :
„Doamne, Jemnai craiu,
Pe noi nu ne bate;
Că măicuța voastră
Și stăpâna noastră,
Doamna Jecmăneasă,
Cinstita crăiasă,
Pe Lin-a luat,
Cu ea a plecat
În sus.
Pe Mureș în sus,
Și-n „Lacul Rotund”;
Care n-are fund,
Pe Lin-a-necat !”
Domnul Jemnai craiu,
El dac-auzea,
Năvodari chema,
Și el se scula
La dânsul lua
Cuțit de argint,
Să moară curând;
Acolo mergea,
La „Lacul 'Rotund”,
Care n-are fund,
Năvodarii da
Cu năvoadele,
Pe Lina găseau
Ș-afar-o scoteau.
Domnul Jemnai craiu,
El dac-o vedea,
În brațe-o lua .
Și mi-o săruta
Și mi-o dezmierda:
„Lino Cătălină,
Floare din grădină,
Fată de română,
Albă ca o zână !”
Și degrab' scotea
Cuțit de argint,
Să moară curând,
Și mi se junghia,
Ș-aproape de ea
Degrab' că murea.
Doamna Jecmăneasă,
Cinstita crăiasă,
Ea când se scula,
Roabele-și chema,
De fiiu le-ntreba,
Ele răspundea :
„Vai ! Măria-ta;
Stăpânașul nostru;
El că și-a plecat
La „Lacul Rotund”,
Care n-are fund ! ”
Ea dac-auzea,
Iute se scula,
După el pleca
La „Lacul Rotund”,
Care n-are fund,
Și mi ți-l găsea
Mort chiar lângă ea !
Dac-așa vedea,
Îndărăpt venea,
În iatac întra
Și se otrăvea.

2 comentarii:

  1. Superbe și inedite versuri, dragă prietenă !...Nu le-am mai citit, dar mi-au adus aminte de o altă poezie pe care o citeam în copilărie care începea cam așa : ”Chiră chiralină, Floare din grădină, Rumenă călină”...poate o ai , dragă prietenă, mi-ar plăcea să o recitesc !...Mulțumiri pentru publicare !...

    RăspundețiȘtergere
  2. I have been browsing online more than 3 hours nowadays, yet I never discovered any interesting article
    like yours. It is pretty price enough for me. In my opinion, if all website
    owners and bloggers made good content material as you probably
    did, the net shall be much more helpful than ever before.
    I have been surfing on-line more than three hours as of
    late, but I never discovered any attention-grabbing article like
    yours. It’s lovely worth enough for me. In my view, if all site owners and bloggers made excellent content as you probably did, the web can be a lot more useful than ever before.
    Howdy would you mind stating which blog platform
    you're using? I'm going to start my own blog
    soon but I'm having a hard time selecting between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and
    I'm looking for something unique. P.S My apologies for getting off-topic but I had to ask!

    http://Goodreads.com

    RăspundețiȘtergere